Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΜΑΣ

Το καλοκαίρι του 2019 το WWF Ελλάς προσκάλεσε 3 γνωστά ελληνικά ξενοδοχεία, το Grecotel Cape Sounio (Σούνιο), το Aquila Rithymna Beach (Ρέθυμνο) και το Marriott Athens του ομίλου Χανδρή (Αθήνα) να συμμετάσχουν στο πιλοτικό πρόγραμμα εφαρμογής ορθών πρακτικών για τη μείωση της σπατάλης τροφίμων.

Καθημερινά, το προσωπικό των ξενοδοχείων ζύγιζε και κατέγραφε το σπαταλημένο φαγητό σε επιλεγμένα σημεία. Κάθε εβδομάδα, η ομάδα εργασίας επέβλεπε τα στοιχεία και την πρόοδο εργασιών, ενώ έθετε στόχους μείωσης της σπατάλης μέσα από την εφαρμογή ορθών πρακτικών.

Μέσα σε μόλις 16 εβδομάδες, στα τρία ξενοδοχεία η συνολική μείωση της σπατάλης κυμάνθηκε μεταξύ 10-25% χάρη στη σύσταση μίας ομάδας εργασίας, στην ευαισθητοποίηση των εργαζόμενων και στην ένθερμη υποστήριξη των επισκεπτών.

Παρατηρήθηκε 45% μείωση της σπατάλης τροφίμων στη διαδικασία παρασκευής των γευμάτων, ενώ στο τμήμα καθαρισμού φρούτων και λαχανικών η μείωση άγγιξε το 25%. Επιπλέον, στον μπουφέ η μείωση της σπατάλης κυμάνθηκε από 13% έως και 15%.

Σημειώνεται, τέλος, ότι με την τοποθέτηση μηνυμάτων ευσυνείδητης κατανάλωσης στα τραπέζια και τον μπουφέ, μειώθηκε σημαντικά η σπατάλη φαγητού που παρατηρείται στα πιάτα των επισκεπτών.

Σημαντική ήταν και η μείωση των δαπανών, καθώς η αποφυγή της σπατάλης συνεπάγεται και εξοικονόμηση χρημάτων μέσα από τη μείωση του κόστους στις προμήθειες πρώτων υλών, το κόστος εργασίας και τα τελικά παραγόμενα απορρίμματα. Συγκεκριμένα, η εξοικονόμηση χρηματικών πόρων σε ένα από τα συμμετέχοντα ξενοδοχεία υπολογίστηκε
ότι έφτασε το 9%.

Την Άνοιξη του 2021, το WWF συνέχισε τη δράση του, έχοντας ως βασικούς πυλώνες τη συνεργασία με τοπικούς φορείς, το νέο πλαίσιο λειτουργίας των ξενοδοχείων με βάση τη νέα νομοθεσία και τη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού μηχανισμού για τους εργαζόμενους του κλάδου. Σε αυτό το πλαίσιο, συνεργάστηκε με 11 νέα ξενοδοχεία σε Κρήτη, Ρόδο και Κω επικυρώνοντας την ως τώρα επιτυχημένη πορεία του προγράμματος και επιβεβαιώνοντας πως, παρόλο που ο ξενοδοχειακός κλάδος έχει πληγεί σοβαρά λόγω της πανδημίας, η μείωση της σπατάλης τροφίμων μπαίνει στο επίκεντρο των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων των ξενοδοχείων και εμφανίζεται ως ένα βασικό μέσο εξοικονόμησης πόρων και ενίσχυσης των περιβαλλοντικών πρακτικών τους.

Κατά τη συνεργασία με τα 11 ξενοδοχεία, προέκυψαν πολύ σημαντικά συμπεράσματα και σχεδιάστηκε ένας μηχανισμός για την εκπαίδευση του προσωπικού και την ενημέρωση των επισκεπτών ξενοδοχείων. Ακολούθως, τα ευρήματα συνέβαλαν στη δημιουργία μιας πολύτιμης δεξαμενής γνώσης για την χαρτογράφηση και καταπολέμηση του προβλήματος στον ξενοδοχειακό κλάδο η οποία θα βοηθήσει κάθε ξενοδοχείο που θέλει να μειώσει τη σπατάλη τροφίμων στις εγκαταστάσεις του, αποκομίζοντας παράλληλα, πολλά περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη.

Πώς μειώθηκε η σπατάλη;

Μερικά από τα μέτρα που εφαρμόστηκαν στα 14 συμμετέχοντα ξενοδοχεία ήταν:

-Σωστή αποθήκευση, συντήρηση και διαχείριση των πρώτων υλών
-Ανασχεδιασμός στην προετοιμασία γευμάτων και στην αναδιαμόρφωση του μπουφέ
-Προγραμματισμένος τρόπος παρασκευής των γευμάτων
-Ακριβής υπολογισμός ποσοτήτων φαγητού με βάση τον αριθμό και τις διατροφικές
συνήθειες των επισκεπτών
-Έξυπνος τρόπος παράθεσης των τροφίμων
-Σχεδιασμός μενού μείωσης σπατάλης και επιτόπια παρασκευή φαγητού από το
προσωπικό της κουζίνας

Τα ξενοδοχεία του πιλοτικού προγράμματος δήλωσαν ότι θα συνεχίσουν το πρόγραμμα μέτρησης και μείωσης της σπατάλης τροφίμων και την επόμενη χρονιά, βεβαιώνοντας ότι τόσο η διοίκηση όσο και το προσωπικό καλωσόρισαν με ενθουσιασμό την ιδέα του προγράμματος.